Edukačný proces
u pacienta s hemofíliou
Bc. Dorota Mond Lahhamová,
Bc. Ľubomíra Babinská
JLF UK a KHaT MFN Martin
Hemofília
je ochorenie, s ktorým sa človek narodí, musí sa ho naučiť akceptovať ako
neoddeliteľnú súčasť svojho života, osvojiť si určité zásady životného štýlu.
Nielen pokroky v liečbe , ale aj kontinuálna spolupráca s ošetrovateľským tímom
predstavuje možnosť pre každého jedinca s týmto ochorením získať množstvo nových
vedomostí a zručností a tým neustále zvyšovať kvalitu života.
Rola sestry edukátorky
Interaktívny vzťah s pacientom a rodinou závisí od :
·
asertivity - prejav, ktorý nie je
pasívny, ani agresívny
·
empatie - schopnosť stotožniť sa
a spolucítiť s iným
·
persuázie - presvedčovanie
·
kongruencie - zhoda, súhlasnosť
·
osobnostných , pracovných
a temperamentných vlastností edukátora
Cieľom edukačného procesu je:
1.
Informovať a upevňovať
vedomosti u pacienta/ rodinného príslušníka o :
·
charakteristike ochorenia
·
etiopatogenéze
·
klinických prejavoch
·
rizikových faktoroch
·
prevencii
2.
Edukovať pacienta/ rodinných
príslušníkov s cieľom:
·
Dosiahnutia adekvátnej úrovne
vedomostí
·
Získania praktických zručností
3.
Podporovať u pacienta/ rodinných
príslušníkov:
·
Kladný prístup k zmenám životného
štýlu
·
Pocit zodpovednosti za kvalitu
života
I.
Edukačné stretnutie
·
zber údajov
·
poskytnutie nových informácii
·
upevnenie už získaných vedomostí
Cieľová skupina:
·
pacient a rodinní príslušníci
Edukačná diagnóza:
Nedostatok vedomostí v súvislosti so základným
ochorením.
Cieľ:
Pacient/ rodinní príslušníci budú verbalizovať základné vedomosti :
·
príznakoch ochorenia
·
rizikových faktoroch
·
liečebných postupoch
·
prevencii komplikácii
Výsledné kritéria:
V afektívnej oblasti:
Pacient / rodinní príslušníci akceptujú zmeny životného štýlu.
V psychomotorickej oblasti:
Pacient/ rodinní príslušníci demonštrujú
techniku poskytnutia prvej pomoci pri komplikáciach
V kognitívnej oblasti:
Pacient/ rodinní príslušníci:
–
opisujú metódy zvládania
samoopatrovateľských aktivít
–
dodržiavajú terapeutické postupy
–
venujú zvýšenú pozornosť zásadám
prevencie
Metódy edukačného procesu:
·
motivačný rozhovor
·
interaktívna prednáška
Didaktické pomôcky:
·
technické – videoprojektor
·
materiálne – propagačný materiál
Realizácia edukačného procesu:
Motivačná fáza
-
Analýza problémovej oblasti potreby
prehĺbenia vedomostí formou motivačného rozhovoru
Expozičná fáza
Formou interaktívnej prednášky oboznámiť pacienta/ rodinných príslušníkov o :
-
charakteristike ochorenia
-
etiopatogenéze
-
klinických prejavoch ochorenia
-
liečbe
-
komplikáciach ochorenia (zakrvácanie do kĺbu,
bolesť, špecifický syndróm „ aury“, úrazy, )
Fixačná fáza
Formou motivačného rozhovoru ( kladenie otázok ) overenie vedomostí u pacienta/
rodinných príslušníkov, porozumeniu vedomostiam a ich použitie v praxi.
Diagnostická fáza
Vyhodnocujeme splnenie stanoveného cieľa pomocou metódy bleskovej diagnostiky
vzhľadom na výsledné kritéria, úroveň získaných vedomostí a spätnú väzbu.
II.
Edukačné stretnutie
·
posúdenie schopností a možností
u pacienta/ rodinných príslušníkov pri aplikácii koncentrátu FVIII
·
realizácia nácviku aplikácie FVIII
Cieľová skupina:
Pacient, rodinní príslušníci
Edukačná diagnóza:
Nedostatok zručností v súvislosti
s aplikáciou FVIII.
Cieľ:
Pacient/ rodinní
príslušníci budú schopní samostatnej aplikácie FVIII.
Výsledné kritéria:
V afektívnej oblasti:
Pacient/rodinní
príslušníci spolupracujú s ošetrovateľským tímom utvárajú a podporujú pocit
zodpovednosti v súvislosti s požiadavkami na liečbu
V kognitívnej oblasti
Pacient/ rodinní
príslušníci verbalizujú metódu aplikácie FVIII
dodržiavajú zásady pri
aplikácii FVIII
V psychomotorickej
oblasti
–
Pacient/rodinní príslušníci
demonštrujú aplikáciu FVIII
Metódy:
·
názorná demonštrácia prípravy
a aplikácie liečiva
Didaktické pomôcky:
·
technické – videozáznam, obrazový
materiál materiálne - informačné letáky, liečivo,
pomôcky na intravenóznu aplikáciu
Realizácia edukačného procesu
Motivačná fáza
·
Analýza problémovej oblasti
potreby prehĺbenia zručností formou motivačného
rozhovoru
Expozičná fáza
·
Formou prednášky a názornej
demonštrácie oboznámiť a demoštrovať pacienta/ rodinných
príslušníkov
s zásadami aplikácie a priamym výkonom spojeným s praktickou aplikáciou
FVIII.
Fixačná fáza
·
Formou názornej ukážky overenie
zručností u pacienta/ rodinných príslušníkov, porozumenie
postupu pri
aplikácii FVIII a ich použitie v praxi.
Diagnostická fáza
·
Vyhodnocujeme splnenie stanoveného
cieľa vzhľadom na výsledné kritéria, úroveň získaných
zručností
a ich ďalšie využitie v praxi.
Záverečné odporúčania
·
dodržiavate ordinácie lekára
·
neužívate žiadne iné lieky bez
konzultácie s lekárom
·
neprerušujte liečbu svojvoľne
·
neplánujte dlhšie cesty skôr než
sa o tom neporadíte s lekárom
·
vždy a všade noste so sebou
preukaz hemofilika
·
chráňte seba a deti pred úrazom
·
nepodceňujte riziká
·
akceptujte vlastné schopnosti
a možnosti v súvislosti so životným štýlom